ACN grundades 1993 som en vision som delades av fyra entreprenörer – Greg Provenzano, Robert Stevanovski, Tony Cupisz och Mike Cupisz. Tillsammans hade dessa grundare flera årtionden av erfarenhet inom direktförsäljningsbranschen, men de var missnöjda med andra företag och jobbtillfällen som de hade träffat på under resan. De insåg då att det enda sättet att hitta ett företag som de ville utgöra en del av, var att skapa det företaget själva.
Så de tog fram ett block och började formulera en affärsplan. På ena sidan skrev de ner allt de visste fungerade bra, och på andra sidan allt som inte fungerade alls. De rev sedan itu pappret och behöll bara den halvan som innehöll det som i sinom tid skulle utgöra de grundläggande principerna bakom ACN – integritet, goda affärsseder och en strävan efter att alltid sätta de stora massornas behov framför sina egna.
Ur detta ursprungliga papper föddes en affärsidé som skulle fokusera på att erbjuda tjänster, som människor behöver och använder varje dag ... tjänster som inte kräver att någon ändrar sina köpvanor eller måste köpa produkter som de inte behöver eller har råd med.
ACN började som återförsäljare av teletjänster i USA, men har genom åren vuxit så pass att man i dagsläget erbjuder alla de grundläggande tjänster som kunder i över 24 länder använder dagligen. ACN är världens största direktförsäljare av telekommunikations-, energi- och grundläggande tjänster för både privatkunder och företag, men framför allt, så har företaget tillhandahållit ett sätt för otaliga människor att förändra sina liv.
Genom den där enda kolumnen på anteckningsblocket lade ACNs grundare grunden till det som ACN senare skulle utvecklas till – och stå fast vid även i framtiden. Och det är just samma principer som driver företaget framåt idag, mer än två årtionden senare.
Träffa ACNs grundare